Konflikter og uoverensstemmelser er belastende for alle parter – både for borgeren, hjælperen og pårørende. Konflikter skal løses hurtigt og på en så god måde som muligt.
Hjælp til konflikthåndtering dækker over hjælp og vejledning i forbindelse med konflikter mellem borger og hjælper. Alt afhængig af konfliktens omfang, vil mødet bliver afholdt hos borgeren, enten med borgeren eller hjælperen eller begge parter hver for sig. I tilfælde af, at hjælperen ikke ønsker samalen i borgerens hjem, så kan mødet afholdes på vores kontor.
Et møde med fokus på konflikthåndtering tager typisk 2 timer.
Praktisk bliver et møde om en konflikt sat i værk på baggrund af en henvendelse fra enten borger, hjælper eller pårørende. Focus People arrangerer mødet og inviterer – hvis det er aftalt - en bisidder f.eks. en søster, bror, ven, veninde elle måske en person fra fagforeningen. Det afhænger helt af konfliktens indhold. Borger såvel som hjælper har ret til at ønske en bisidder ved sin side i forbindelse med konflikthåndtering.
Selve mødet styres af Focus People, hvor vi tager en åben snak om konflikten og problemet. Under mødet vurderer vi, om konflikten kan løses, eller om det er en umulig opgave at nå til enighed. I nogle situationer opnås enighed, fordi konflikten skyldes misforståelser. Til andre tider kan konflikten ikke afværges, og samarbejdsophør er eneste udvej.
Hvis parterne når til fælles forståelse og enighed, så fortsætter samarbejdet mellem borger og hjælper. Efter et konflikthåndteringsmøde vil der altid være en opfølgende samtale. Vi følger op på mødet efter nogle måneder og sikrer os, at samarbejdet fungerer som aftalt. Både borger og hjælper er velkommen til at kontakte os i mellemtiden, hvis der er behov for sparring.
Hvis et konflikthåndteringsmøde ender med, at konflikten ikke kan løses, vil ansættelsesforholdet blive bragt til ophør og en ny ansættelsesproces sættes i værk.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at begge pater – både borger og hjælper – skal udvise forståelse for og respektere, at hjemmet er en arbejdsplads og at den gode tone er en fælles opgave.