Konflikthåndtering

Konflikter og uoverensstemmelser er belastende for alle parter – både for borgeren, hjælperen og pårørende. Konflikter skal løses hurtigt og på en så god måde som muligt.

Hjælp til konflikthåndtering dækker over hjælp og vejledning i forbindelse med konflikter mellem borger og hjælper. Alt afhængig af konfliktens omfang, vil mødet bliver afholdt hos borgeren, enten med borgeren eller hjælperen eller begge parter hver for sig. I tilfælde af, at hjælperen ikke ønsker samalen i borgerens hjem, så kan mødet afholdes på vores kontor.

Et møde med fokus på konflikthåndtering tager typisk 2 timer.

Praktisk bliver et møde om en konflikt sat i værk på baggrund af en henvendelse fra enten borger, hjælper eller pårørende. Focus People arrangerer mødet og inviterer – hvis det er aftalt - en bisidder f.eks. en søster, bror, ven, veninde elle måske en person fra fagforeningen. Det afhænger helt af konfliktens indhold. Borger såvel som hjælper har ret til at ønske en bisidder ved sin side i forbindelse med konflikthåndtering.

Selve mødet styres af Focus People, hvor vi tager en åben snak om konflikten og problemet. Under mødet vurderer vi, om konflikten kan løses, eller om det er en umulig opgave at nå til enighed. I nogle situationer opnås enighed, fordi konflikten skyldes misforståelser. Til andre tider kan konflikten ikke afværges, og samarbejdsophør er eneste udvej.

Hvis parterne når til fælles forståelse og enighed, så fortsætter samarbejdet mellem borger og hjælper. Efter et konflikthåndteringsmøde vil der altid være en opfølgende samtale. Vi følger op på mødet efter nogle måneder og sikrer os, at samarbejdet fungerer som aftalt. Både borger og hjælper er velkommen til at kontakte os i mellemtiden, hvis der er behov for sparring.

Hvis et konflikthåndteringsmøde ender med, at konflikten ikke kan løses, vil ansættelsesforholdet blive bragt til ophør og en ny ansættelsesproces sættes i værk.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at begge pater – både borger og hjælper – skal udvise forståelse for og respektere, at hjemmet er en arbejdsplads og at den gode tone er en fælles opgave.

Superglad for vores samarbejde

I 2009 overgik jeg fra Horsens Kommune til Focus People. Focus People har varetaget alle opgaver for mig de sidste 5 år såsom at lave løn, hjælpe med at finde medarbejdere - ja stort set alt hvad der måtte være af opgaver, så ordner Focus People det for mig. De er altid søde og venlige, når jeg henvender mig telefonisk. Jeg er så superglad for mit samarbejde med Focus People.

Peter Bleis

Har altid følt mig værdsat

Jeg har været vikar nu i ni år, og Focus People var mit første vikarbureau, som jeg altid har været meget glad for at arbejde for. Jeg har altid følt mig meget værdsat hos jer. I vidste, hvad jeg havde af kompetencer og erfaring, og I var rigtig gode til at matche mine vagtønsker med mine favorit kunder.
 
Samtidig kendte vi også lidt til hinanden, noget jeg savner meget i de bureauer, jeg kører for nu. I det hele taget savner jeg meget at være vikar hos jer.
 
Jeg betragter det at være vikar som en livsstil, og jeg er jo faktisk direktør i eget liv. Det er mig, der bestemmer hvor, og hvornår jeg gerne vil arbejde, og det passer perfekt ind i mit familieliv. Vi rejser meget, og så har jeg tit brug for at være arbejdsfri en måned men arbejder så til gengæld hver dag måneden forinden. Det er en super mulighed at have.
Susanne Laursen

Mest lærerige periode i min karriere

Jeg har været vikar hos Focus People siden 2010 og er det stadig trods et fast job i en lederstilling. For mig er det fedt at komme ud og få ny inspiration til min hverdag, og jeg ser vikarjobbet som en unik chance for at komme bag kulissen i forskellige virksomheder og skabe nye kontakter samt at have fingeren på pulsen i mit eget fag. Jeg har arbejdet som vikar i godt 1½ år, efter jeg blev opsagt fra mit faste job på grund af krisen. Det har været den mest lærerige periode i hele min karriere.

Glenn O. Lauridsen